SEO si codul sursa

Link-uri Follow sau Nofollow Codul-sursa este acea parte a unui website, invizibila ochiului vizitatorului, dar esentiala pentru functionalitate, aspect, cat si pentru procesul SEO. Practic, vorbim despre temelia unei pagini web, asa ca acest element trebuie tratat cu maxima atentie.

De cele mai multe ori, constructia unui website se realizeaza de catre un web designer, care se ocupa de realizarea structurii/arhitecturii si a elementelor de functionalitate ale paginii/websiteului. Campaniile SEO, sunt conduse de specialist in domeniu. Cele doua activitati trebuie, insa, sa fie complementare; unii considera ca, intai trebuie realizat website-ul si abia apoi se poate trece la implementarea campaniei SEO. Este o eroare majora; ambele activitati trebuie sa se desfasoare in paralel, pentru ca specialistul SEO trebuie sa tina sub control anumite aspecte care tin de o buna desfasurare a procesului de optimizare. Pentru un aspect spectaculos, designerul web poate fi tentat sa foloseasca o serie de elemente – frame-uri, flash-uri, etc – care nu sunt tocmai SEO friendly si care pot sa submineze obtinerea unor rezultate optime in cautari. De aceea, designeul si procesul SEO trebuie sa se desfasoare in paralel si sa insemne o colaborare cat se poate de stransa intre web designer si specialistul SEO.

Iata cateva considerente generale in legatura cu modul in care trebuie sa se prezinte codul-sursa al unui website, pentru ca procesul SEO sa nu fie perturbat.

1. Codul sursa trebuie sa fie bine optimizat – in acest sens, putem obtine un ajutor important prin folosirea unor utilitare care pot sa ne semnaleze eventualele erori care ar putea sa apara in codul sursa, ori de cate ori se opereaza modificari asupra lui. (de exemplu, http://validator.w3.org./). Pe langa tehnica de codare, care trebuie sa tina cont de tot ceea ce implica o codare SEO friendly, trebuie avuta in vedere si structurarea paginii, precum si viteza de incarcare a acesteia.

2. Operatiunea de validare a codului sursa nu trebuie ignorata, din aceleasi motive; spiderii motoarelor de cautare nu recunosc si nu indexeaza decat text. Asa incat nu recunosc altfel de elemente – imagini, frame-uri, flash-uri, elemente video – decat daca caestea sunt insotite de text, care sa ofere explicatiile necesare, pe intelesul spiiderilor. Oricum, in nici un caz nu se recomanda folosirea abundenta a acestor elemente; accesul spiderilor trebuie sa fie cat mai facil, pentru toate elementele paginii web supuse indexarii. Verificarea codului sursa in scopul validarii se poate face cu utilitarul "Search Engine Simulator".

3. Rescrierea URL-urilor – link-urile dinamice sunt linkuri complicate, care contin si caractere text si caractere numerice, link-uri care, de multe ori, provin din utilizarea anumitor platforme care permit realizarea de pagini web. Aceste adrese URL trebuie transformate in ceva usor de inteles, atat de catre utilizatorii umani, cat si de crawleri. Utilizatorii umani mereu vor prefera adrese cat mai simple si mai usor de tinut minte; crawlerii verifica link-urile si acuratetea lor. De cele mai multe ori, platformele de managemen al continutului, din cauza automatizarii, pot strecura erori – dublarea linku-rilor, a paginilor, etc. Asa ca mereu este nevoie de verificare si redenumirea acestora. Fisierul .htaccess transforma link-urile dinamice in link-uri statice, SEO friendly.

4. Alternative text – Elementele vizuale sunt destul de nocive, din punct de vedere SEO, daca nu sunt folosite cu explicatiile text de rigoare, utilizate corect. Multi ar pota pentru excluderea lor, daca ar astfe ar putea ajunge in top Google; totusi, acest lucru nu este recomandabil, din perspectiva utilizatorilor umani, care inteleg mult mai bine informatia, daca este insotita de o imagine, de un filmulet, de elemente vizuale, in general. In aceste conditii, trebuie sa se gaseasca o modalitate de a folosi aceste elemente, fara a afecta calitatea campaniilor de optimizare. Textul introdus in tag-ul "ALT", este o modalitate de a realiza acest lucru, in cazul fisierelor imagine; pentru elementele FLASH se poate utiliza SWFObject2 Library, un utilitar acre are rolul de a introduce, automat, text atat pentru vizitatorii umani, cat si pentru crawleri. Cu mai multa prudenta trebuie folosite elementele Flash sau Java Script.

5. Viteza optima de incarcare a paginii – nimeni nu va sta timp indelungat sa astepte ca pagina web sa se incarce; cercetarile realizate arata ca, dupa accesarea unui link, un utilizator nu va astepta mai mult de cateva secunde, pana sa treaca la un alt link. In consecinta, vizitatorii vor prefera paginile care se invarca rapid si vor evita, mai mereu, paginile care nu se incarca intr-un timp optim. Insa viteza de incarcara a website-ului este si un criteriu important de ierarhizare; un website care se incarca greu va fi penalizat serios, pierzand multe pozitii in ierarhia motorului de cautare. O modalitate de a imbunatati viteza de incarcare a unei pagini web este de a curate codul sursa de anumite elemente care i-ar putea ingreuna incarcarea.

6. ROBOTS.TXT – este un fisier care contine indicatii pentru spideri, in legatura cu zonele care trebuie parcurse si indexate; nu este vorba de a controla crawlerii, ci doar de a-I directiona cat mai bine. Paginile de contact, cosurile de cumparaturi de la magazinele online, paginile de arhiva, de exemplu, nu trebuie parcurse de catre spideri; ca urmare, tag-ul trebuie folosit pentru fiecare pagina care nu trebuie indexata.

7. Continut duplicat – este un element foarte "no friendly" in SEO. Platformele de management al continutului, foarte larg utilizate, pentru ca ofera posibilitatea automatizata de a realiza website-uri, au tendinta de a multiplica automat continuturile, paginile web, de a face arhive paginilor deja existente, ceea ce, in mod clar, va fi interpretat ca si continut duplicat de catre Google. Instructiunea "rel="canonical" ajuta la evitatrea unor astfel de situatii, introducandu-se in codul-sursa, in sectiunea corespunzatoare, indicand ce trebuie sa faca spiderii in privinta sectiunii respective – sa o redirectioneze, sa o ignore, sa o indexeze.

8. Redirectionarea – trebuie realizata cu foarte mare atentie. 301 Redirect indica noua adresa a website-ului, astfel incat acesta sa fie regasit de crawleri si sa fie pastrat, in continuare, in cautari, pe pozitia deja dobandita.

9. Frames – sunt elemente care nu prea se recomanda a fi folosite, din punct de vedere SEO. Folosind frames, se afiseaza continutul altei pagini, intr-o pagina web. Practic, alta pagina isi varsa continutul in pagina noastra, iar acest lucru nu este deloc bine vazut de motorul de cautare. Exista anumite modalitati de a mai ameliora din influenta negativa, insa, este de preferat a nu se folosi, pe cat posibil, aceste elemente, atunci cand se intentioneaza a se construi un website.

Acestea sunt doar cateva elemente referitoare la codul-sursa, care pot ajuta enorm in procesul de optimizare pentru motoarele de cautare. Ignorarea initiala a acestor chestiuni poate sa determine munca suplimentara ulterioara, mai obositoare si destul de consistenta.