SEO si arhitectura website-ului

SEO si arhitectura website-ului Arhitectura unui website reprezinta un foarte important aspect in procesul SEO; nu este doar o expresie, exista o structura a unei pagini web, dar si a unui website, care trebuie respectate, daca se doreste o buna pozitionare in rezultatele cautariilor. Totusi, exista multe website-uri care nu tin cont de acest aspect, ignorandu-l parca voit; iata cateva considerente generale, referitoare la arhitectura unui website, care nu ar trebui, in nici un caz, trecute cu vederea.

Elemente tehnice

1. URL-uri dinamice. De regula, motoarele de cautare nu indexeaza URL-urile dinamice; mai nou, Google a inceput sa le indexeze, insa intr-o maniera diferita fata de modul in care indexeaza URL-urile statice. URL-urile dinamice nu sunt considerate a fi SEO friendly; de asemenea, nici vizitatorii umani nu le agreaza, preferand o denumire scurta, clara si concisa, in locul uneia intortocheate si greu de tinut minte. Avand in vedere ca utilitarele pentru rescrierea URL-urilor dinamice sunt destul de usor de instalat si utilizat, este recomandabil ca riscurile inutile sa fie evitate, mai ales daca este vorba despre un domeniu de activitate cu o concurenta mare, unde orice pas gresit poate costa enorm. In SEO, se recomanda folosirea URL-urilor statice.

2. Continuturi in fisiere Flash, Java Script. Cel mai important lucru care trebuie stiut in privinta elementelor Flash si Java Script, in legatura cu procesul SEO, este ca spiderii nu indexeaza astfel de continuturi; de fapt, nu le recunosc sub aceasta forma, de aceea, pentru a avea o anumita relevanta, trebuie sa fie insotite de explicatii in format text. Recomandarea cea mai sanatoasa este pentru folosirea, pe scara larga a codurilor HTML si pe scara cat mai restransa a elementelor Flash sau Java Script.

3. ID-urile trebuie atent monitorizate; se poate ca, lucrand cu anumite platforme de management al continutului, acestea sa tot adauge un ID pentru fiecare user la finele URL-ului. In aceste conditii, vom avea, fara sa vrem, o situatie de continut duplicat (mai multe pagini cu acelasi continut), pentru ca Google asa va considera paginile numerotate in functie de ID-uri. Penalitatile sunt destul de severe, in acest caz, practica fiind inclusa in categoria "black hat SEO", adica practici total neconforme cu criteriile SEO; revenirea, dupa o astfel de penalitate, este dificila, asa ca trebuie evitata o astfel de situatie.

4. 301 Redirect versus 302 Redirect. Mare atentie la 302 Redirect! Folosirea acestei optiuni poate duce la aceeasi situatie a continutului duplicat, pentru ca mutarea la o noua adresa este doar temporara, ceea ce presupune si mentinerea continutului de la vechea adresa, precum si aparitia aceluiasi continut, la noua adresa spre care se face redirectionarea. 301 Redirect inseamna redirectionarea permanenta a intregului continut, cu stergerea celui de la vechea adresa; deci, pericolul de a avea continut duplicat nu mai exista, optiunea fiind, fara indoiala, SEO friendly. Redirectionarea temporara trebuie utilizata cu foarte mare atentie, de catre cei care stiu, realmente, cum sa manevreze lucrurile astfel incat sa nu afecteze ranking-ul site-ului de referinta; si, oricum, trebuie sa fie o optiune pentru termen cat mai scurt.

5. Hosting si viteza de incarcare a website-ului. Aceste elemente sunt, de asemenea, importante in procesul de ierarhizare a website-urilor. De aceea, este nevoie ca hosting-ul achizitionat pentru un website sa functioneze ireprosabil – fara intreruperi de functionare, fara blocaje, etc. De asemenea, viteza de incarcare a site-ului trebuie atent monitorizata; pe langa faptul ca nici motorul de cautare nu acorda punctaj pentru site-urile care se incarca greu, nici vizitatorii umani nu au prea multa rabdare in accesarea lor, in conditiile in care informatia intarzie sa apara. Asa incat, pe langa ceea ce tine de providerul de internet, pagina web trebuie bine optimizata, astfel incat sa nu existe elemente care sa intarzie incarcarea intr-un timp optim (de regula, cateva secunde).

Elemente structurale

1. Ierarhizarea paginilor website-ului. Un site trebuie sa aiba o structura clara, cu link-uri previzibile, usor de gasit si accesat; chiar daca este vorba despre un website cu un numar mare de pagini, acesta trebuie structurat in asa fel incat sa incurajeze parcurgerea sa de catre vizitatorii umani, dar si de catre spiderii motorului de cautare. Ignorarea acestui aspect aduce prejudicii, in primul rand prin prisma numarului de vizitatori care ar putea sa acceseze website-ul in cauza.

2. Sitemap. Existenta unui astfel de fisier poate sprijini o mai usoara accesare a paginilor din cadrul unui website. Fisierul SITEMAP trece in revista paginile dintr-un website, categorisindu-le in functie de ierarhia lor, oferind o imagine clara a tot ceea ce putem regasi, ca informatie, in cadrul acestui site. De aceea, fisierul site-map trebuie sa fie cat mai vizibil si la dispozitia vizitatorilor; in cazul website-urilor cu o anvergura foarte mare, se recomanda chiar existenta unor sub-sitemap-uri, pentru fiecare sectiune in parte, pentru a fi mai usor de urmarit.

3. Textul ancora relevant. Acest lucru inseamna ca formulari de genul "click here", "detalii", "more…" ar trebui evitate, in favoarea unor formulari care sa contina cuvintele-cheie relevante pentru acel website.

4. Link-uri incurcisate cu continut relevant – trebuie fructificata aceasta modalitate de a pune in valoare paginile care prezinta continut inrudit.

5. Link-uri interne – pentru procesul SEO, este important ca vizitatorul sa ramana pe site cat mai mult timp. Si va face acest lucru, daca va gasi suficiente lucruri interesante, care sa ii atraga atentia. Link-urile interne reprezinta o modalitate de a atrage vizitatorii prin texte atractive, care sa puna in valoare continutul relevant.

Se intampla, de multe ori, ca un website sa fie realizat de catre un web designer, in vreme ce campaniile de optimizare care vor viza site-ul respectiv, vor fi realizate de un specialist SEO. Colaborarea dintre cei doi este esentiala, in acest caz, pentru ca aspectele SEO friendly sa fie luate in considerare, cu prioritate, atunci cand se construieste un website. Este mai usor in acest fel decat sa se ajunga, ulterior, in situatia de a face corectii ale unor aspecte care pot avea un impact negative semnificativ asupra ierarhizarii website-ului respectiv.