Continutul duplicat in SEO

Continutul duplicat in SEO Februarie 2011 a devenit un moment de cotitura pentru toti cei implicati in activitatile de optimizare pentru motorul de cautare Google, cel mai cunoscut si utilizat motor de cautare; la aceasta data, Google a lansat un nou algoritm folosit in ierarhizare si anume PANDA, algoritm in baza caruia, continuturile devin un factor cu greutate foarte mare in ierarhizare. Din acest moment, continutul duplicat a devenit un element de un negativism major, atragand penalitati destul de dure si, implicit, pierderi imporrtante de pozitii in ierarhia Google.

Poate ca ar fi util sa clarificam ce inseamna continut duplicat; asa cum indica si denumirea, este vorba de un continut identic sau foarte asemanator, aflat pe mai multe pagini web, fie in cadrul aceluiasi website, fie preluat de alte website-uri. Exista si situatii in care se justifica prezenta continutului duplicat – de exemplu, in cazul prezentarilor de produse francizate. Insa, din punct de vedere SEO, este vorba despre o practica ce se considera a fi nociva. Prin algoritmul Panda, Google si-a propus sa evidentieze rezultatele cele mai relevante pentru fiecare cautare in parte; daca, in urma interogarii, ar fi afisate 3, 4, 10 rezultate similare, cu un continut identic, atunci relevanta s-ar reduce la zero. De aceea, Google ia in considerare continutul publicat initial, iar tot ceea ce apare ulterior, cu acelasi continut, va fi penalizat. Acelasi lucru se intampla si in cazul link-urilor cu text ancora repetat la fiecare link in parte, fie in continutul unui website, fie in mai multe website-uri; comentariile pe bloguri si forumuri trebuie sa fie mereu unice si originale, etc… Google priveste continutul duplicat din doua perspective; fie utilizatorul doreste sa aiba un impact maxim prin utilizarea si transmiterea agresiva a unui anumit mesaj, fie doreste manipularea rezultatelor cautarilor. In ambele cazuri, penalitatile sunt semnificative si redresarea se va face destul de dificil ulterior.

Exista si cazuri in care continutul duplicat poate sa apara in mod accidental.

Trebuie evitat, indiferent de situatie, sa se faca copy-paste; acest lucru nu este acceptat ca practica SEO care poate sa aduca punctaj. Dimpotriva, aduce penalitati. Chiar daca este vorba despre chestiuni similare, este nevoie de texte diferite, originale, care sa nu semene intre ele, daca se doreste obtinerea unei cotatii bune in cautari. Solutii exista pentru a transforma, de exemplu, un text initial, intr-un alt continut original – folosirea de sinonime, reformularea ideilor, etc. Exista si optiunea de a apela la profesionisti intr-ale scrisului, pentru a obtine textele necesare, respecand cerintele Google.

Al doilea aspect care trebuie luat in considerare se refera la redirectionare; este bine a se folosi, cat mai putin posibil, 302 Redirect, care inseamna o redirectionare temporara, cu pastrarea continutului initial, fapt care inseamna, in acceptiunea algoritmilor Google, continut duplicat. 301 Redirect este o optiune mai sigura, mai "SEO friendly", insemnand mutarea definitiva la o noua adresa, continutul de la cea veche fiind sters. Totusi, daca este nevoie a se folosi doar o redirectionare temporara, aceasta trebuie bine gandita si efectuata.

Mai exista cateva modalitati de a evita continutul duplicat:
- Meta-tag-ul "noindex" inseamna indicatie pentru spideri de a nu indexa un anumit continut; asa incat, daca este intr-adevar nevoie de folosirea aceluiasi continut in mai multe locuri, webmasterul trebuie sa indice astfel motorului de cautare sa nu ia in considerare textul de mai multe ori.
- Avertizarile privind copyrightingul, din josul paginii, trebuie sa fie scurte si concise; daca trebuie incluse mai multe precizari, acest lucru trebuie realizat cu ajutorul unei noi pagini web, de sine statatoare, iar la subsolul paginii se va plasa doar link-ul corespunzator.
- Citatele se introduce cu ghilimele.
- Rel=canonical – stabileste o ierarhizare a paginilor web – parent page si restul. In functie de asta, spiderii motorului de cautare vor sti cum sa trateze continutrile din paginile respective.

Se poate rezolva o penalitate datorata continutului duplicat?

Evident, exista si aceasta posibilitate; este, insa, un process in mai multi pasi, si trebuie efectuat "ca la carte", pentru a reveni la normal. Si, binenteles, nu mai trebuie repetata greseala; in cazul recidivelor, lucrurile vor fi din ce in ce mai complicate.

Iata pasii care trebuie urmati:
- In primul rand, indepartarea continutului incriminat.
- "Ghidul de bune prcatici Google" este Biblia specialistului SEO; aceasta trebuie mereu consultata, insa, in acest caz, trebuie verificat daca nu mai exista si alte chestiuni neconforme, care sa afecteze ranking-ul website-ului de referinta.
- In cazul in care website-ul se mai afla, inca, in cautari, atunci rezultatele ar putea fi vizibile, cel mai repede, in decurs de minimum 3 luni (este perioada cea mai mica de penalizare); se impune rabdare, neaparat. Actiuni efectuate la disperare pot face mult mai mult rau, putand duce la caderea definitiva a website-ului respectiv.
- Dupa rezolvarea problemei, aveti grija sa va adresati Google, prin intermediul Google Master Tools, prin care sa instiintati motorul de cautare de efectuarea modificarilor, in conformitate cu cerintele, pentru a fi reconsiderati.